H2 transporta līdzekļi

“Mirai” tehniskā specifikācija:
  • Šūnas tips: Polimēra elektrolīta.
  • Motora tips: AC sinhronais motors.
  • Maksimālā jauda (HP/kW): 152/113.
  • Maksimālais griezes moments (Nm): 335.
  • Ūdeņraža tvertnes: 2.
  • Tvertņu struktūra: trīsslāņu.
  • Degviela: saspiests ūdeņradis.
  • Maksimālais spiediens (Mpa): 87.5.
  • Nominālais darba spiediens (MPa): 70.
  • Kopējais tilpums: 122.4 (60 priekšā, 62.4 (aizmugurē)
  • Aptuvenā ūdeņraža masa (kg):5.0
  • Uzpildes laiks (min): 3
  • Baterijas tips: Niķeļa – metālhidrīda
  • Nobraukums (km): 500
vehicles
Pašlaik pasaulē tiek veikti daudzi pētījumi, lai rastu iespēju efektīvāk izmantot ūdeņradi transporta līdzekļu iekšdedzes motoriem, kombinējot to ar fosilo degvielu (dual fuels). Izmantojot ūdeņradi, tiek panākts ātrāks fosilās degvielas sadegšanas process, un tas savukārt dod iespēju palielināt motora jaudu, samazināt degvielas patēriņu un kaitīgo izmešu daudzumu atgāzēs. Pasaulē ir radītas dažādas tehnoloģijas, kas dod iespēju pārbūvēt transporta dzinēju, lai tam varētu izmantot ūdeņradi. Tiesa, trūkums ir tāds, ka, kombinācijā ar fosilo degvielu, ūdeņradis tiek iegūts elektrolīzes procesā, un tādejādi tiek noslogots ģenerators. Tāpēc pastāv uzskats, ka transporta iekšdedzes dzinējiem ūdeņraža izmantošana kombinācijā ar fosilo degvielu ir tikai pārejas posms.
Pašlaik pasaulē arvien populārāka kļūst ūdeņraža šūnas tehnoloģiju izmantošana transporta līdzekļiem, pielietojot degvielas šūnu elementus. Ūdeņraža šūna ir elektroķīmiska ierīce, kam elektriskās strāvas iegūšanai tiek izmantots ūdeņradis. Tehnoloģija ir sekojoša - degvielas šūnu “barojot” ar ūdeņradi, tiek ražota elektrība, un ar to darbināts transporta līdzeklis. Šajā gadījumā ūdeņraža pārstrādes process ir pretējs elektrolīzei.Ūdeņraža šūna funkcionāli ir ļoti līdzīga akumulatoram. Taču priekšrocība ir tā, ka tā neizlādējas, un to nav nepieciešams uzlādēt kā akumulatoru. Kamēr tiek pievadīta degviela (ūdeņradis), tikmēr tiek ražota elektrība. Transporta līdzekļi, kuru vadīšanai tiek izmantota ūdeņraža šūna, nerada kaitīgus izmešus apkārtējā vidē, tie ir klusi un jaudīgi.
vehicles
Šobrīd pasaulē lielākais ūdeņraža šūnu tehnoloģiju izstrādātājs ir Kanādas uzņēmums „Ballard” (www.ballard.com), kas izstrādā risinājumus vieglajām automašīnām un sabiedriskajam transportam, kā arī dažādas jaudas enerģijas uzkrāšanas “UPS” ierīcēm .Pasaulē lielākie transporta ražotāji “Ford”, “General Motors”, “Honda Hyundai”, “Mercedes-Benz”, “Nissan”, “Toyota” izstrādā transporta līdzekļus, kam tiek izmantota degvielas šūna, gan privātajam, gan sabiedriskajam sektoram.Piemēram, ražotāja “Toyota” automašīna “Mirai” (tulkojumā no japāņu valodas – nākotne) šobrīd ir uzskatāma par pasaulē populārāko ūdeņraža šūnas automašīnu, un tā ir brīvi pieejama tirgū. 2015. gadā “Toyota” sāka ražot arī ūdeņraža šūnas autobusus.
Ūdeņraža šūnas transporta līdzekļus var izmantot arī mājsaimniecības, kad nepieciešams saražot elektroenerģiju, lai izmantotu to kā elektrības rezerves ģeneratoru.

“Toyota” iecere bija 2015. gadā Japānā pārdot 400 “Mirai” automašīnas, savukārt 2016. gadā Eiropā pārdot 50 - 100 šādas automašīnas.Provizoriskie dati liecina, ka līdz 2017. gada beigām ASV varētu tikt pārdotas 3000 vai pat vairāk šādu automašīnu. Privātie auto īpašnieki un uzņēmumi ir izrādījuši lielu interesi par ‘’Mirai” automašīnu, tādēļ 2016. gadā ražotājs “Toyota” plāno investēt 165 miljonus dolāru, lai trīskāršotu to ražošanu. Līdz 2050. gadam “Toyota” plāno pilnībā atteikties no iekšdedzes dzinēju ražošanas un izmantošanas savām automašīnām, ražojot vienīgi ar ūdeņraža šūnu darbināmas automašīnas.
Toyota autobusa tehniskā specifikācija:
  • Garums/platums/augstums: 10,525/2,490/3,340 m
  • Ietilpība: 77
  • Udeņraža šūna: Toyota FC
  • Maksimālā jauda: 114 kw × 2 gab./155 PS × 2 gab.
  • Motora tips: AC sinhronais
  • Motora jauda: 110 kw × 2 gab. /149.5 PS × 2 gab.
  • Nominālais spiediens: 70 MPa
  • Tvertņu skaits: 8
  • Tvertnes ietilpība: 480 L
  • Bateriju tips: Niķeļa - metālhidrīda
vehicles
Sabiedriskā transporta jomā pasaules mēroga jaunums ir elektriskie autobusi, kas tiek darbināti, izmantojot ūdeņraža šūnu. Funkcionāli tie ir līdzīgi tradicionālajiem autobusiem, jo ar vienu uzpildi ir iespējams veikt salīdzinoši lielu attālumu. Taču galvenā priekšrocība ir tā, ka elektriskie autobusi, kam tiek izmantota ūdeņraža šūna, atšķirībā no pasaulē līdz šim zināmajiem sabiedriskā transporta autobusiem, nerada apkārtējai videi kaitīgus izmešus, tiem ir ievērojami zemāks trokšņu līmenis, kā arī, izmantojot šādus autobusus, ir iespējams samazināt sabiedriskā transporta izmaksas. Ūdeņraža šūnas autobusi jau tiek izmantoti dažādās Eiropas valstīs, un sabiedrība arvien pārliecinās par to priekšrocībām.
Attēlā autobuss, kas tiek darbināts ar ūdeņraža šūnu
vehicles